Beleid voor gebruik social network-tools

Cisco heeft een extern onderzoek gedaan over hoe organisaties social network-tools voor consumenten gebruiken om beter samen te werken. Uit dat onderzoek blijkt dat consumentgebaseerde social network-tools steeds vaker in het bedrijfsleven worden toegepast, maar dat hierbij intensiever beheer en meer betrokkenheid van IT-afdelingen nodig is. Het gebruik van social network-tools – als Facebook en Twitter – als collaboration-platform, verbindt organisaties op talloze manieren met externen. Deze tools brengen technologie en business bij elkaar, verbinden mensen en informatie, maken nieuwe manieren voor het betreden van markten mogelijk en verhogen de klantenbinding en merkbekendheid. Het onderzoek toont aan dat het bedrijfsleven zich in de startfase bevindt deze nieuwe tools te omarmen en bezig is de belangrijkste uitdagingen in kaart te brengen. “Bedrijven die succesvol zijn in de 2.0-wereld koppelen tools aan elkaar, maken ze schaalbaar, anticiperen op de continue ontwikkeling van social network-platformen en maken gebruik van de favoriete tools van hun doelgroepen. Deze bedrijven bouwen hun social network-initiatieven rondom een bredere strategie en zijn in staat betekenisvolle relaties aan te gaan met hun communities”, aldus Neil Hair, Ph.D., lead researcher en assistant professor marketing van E. Philip Saunders College of Business, Rochester Institute of Technology.
Het onderzoek laat de volgende resultaten zien:

  • Er is een sterke toename van consumentengebaseerde social network-tools in het bedrijfsleven. 75 procent van de ondervraagden ziet social networks als de social mediatools die het meest worden gebruikt, terwijl ongeveer 50 procent ook de populariteit opmerkt van microbloggen.
  • Een tweede bevinding is dat slechts één op de zeven ondervraagde bedrijven een formeel proces heeft ingevoerd om consumentgebaseerde social network-tools bedrijfsmatig in te zetten. Door het ongestructureerde karakter van sociale netwerken, worstelen bedrijven nog steeds met het opstellen en invoeren van beleidsregels. Het kopiëren van governance-processen van andere, meer gestructureerde bedrijfsonderdelen – zoals de IT-afdeling – is dan ook niet mogelijk. 
  • Een ander punt waar bedrijven moeite mee hebben, is het vinden van de balans tussen het sociale en persoonlijke karakter van deze tools, en tegelijkertijd het handhaven van een bepaalde mate van bedrijfsmatig overzicht.
Advertenties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: