Rondreis Japan 2009

• 30/09/09 Gisteren weer aangekomen in NL. Goede vlucht gehad. Bedankt iedereen voor het lezen van onze blog en het was leuk om de reacties en mailtjes van jullie te lezen. Tot ziens, Robby en Sven

• 26/09/09 Weer terug in Tokio voor de laatste paar dagen. Het heeft ons wel een treinreis van 6,5 uur gekost. Sapporo, Hakodate en het Toya-meer zien er ontzettend prachtig uit, maar 1 woord engels is teveel gevraagd, om over het nachtleven maar te zwijgen: niets nada noppa. Alles dicht om 20:00 uur. Het is zelfs zo triest daar, dat ze het volgende touristenfilmpje in elkaar gezet hebben. De video’s zijn te vinden onder: http://www.pinktentacle.com/tag/hokkaido

• 24/09/09 Wij zijn nu aangekomen op het noord eiland van Japan; Sapporo. Lekker nachtje geslapen in een hotel waar een Hotspring aanwezig is. Dat werkt als volgt, denk ik; eerst was jezelf en spoel jezelf af met een warme douche. Dan neem je een teiltje koud water en giet je dat over je heen en vervolgens ga je in een heet bad van 42 graden. Het is maar wat je lekker noemt. Ik snap het niet, maar Sven vindt het geweldig. Nog even de omgeving verkennen;in 1972 werden hier de winterspelen gehouden. En dan op naar Hakodate

• 22/09/09 Wij zijn nu weer terug in Tokio, nadat wij de rit van 3 uur in de Shinkansen. Wij gebruiken Tokio als een overstapstation om naar Hakadate te gaan. Als wij direct van Kyoto naar Hakadate waren gegaan, dan zou ons dat ongeveer 11 uur hebben gekost. En omdat wij nu de nacht doorbrengen in Tokio, kost het ons maar 8 uur, zodat wij niet helemaal kapot zijn na de treinreis.

• 21/09/09 Vandaag hebben we in mediamarkt concept met 11 verdiepingen hoog en super groot eindelijk nieuwe gadgets gezien! Super platte Televisies van 65 inch, voor de prijs in NL voor een 42 inch. Mobieltjes met tv, 3g, fingerprint, super goede interne camera en (geavanceerde) barcode scanner. Tevens is de prijs minimaal 20% onder NL prijs en als je wilt kan je ook nog taxfree shoppen (5% eraf). Geimporteerde drank, tabak en parfum zijn hier heel goedkoop en kan ook taxfree ingekocht worden. Het lijkt hier net de Bijenkorf 3 doldwaze dagen. Sven heeft nu al een extra koffer moeten kopen voor alleen zijn cadeautjes mee te kunnen nemen

• 21/09/09 Aangekomen in Kyoto. Daar de zakenrelatie ontmoet van onze vader. Hij heeft ons de mooiste stukjes van Kyoto laten zien. Onder andere zijn favoriete tempel en het filosofenpad. Dit is een pad langs een beek waar de beroemde wijzen filosofen nadachten over het leven. Daarna waren we uitgenodigd om bij hem thuis te dineren. Zijn vrouw en dochter en beste vriendin hadden voor ons een uitgebreid diner gemaakt. Warm en koud anders: Het smaakte super goed.  Maar nu crashen we in een superdeluxe hotel, welke onze japanse vriend Okamorasan voor ons heeft geregel, midden in het hoogseizoen. With very best regards and Thank you Okamora family!

• 21/09/09 Morgen staat op de planning om naar het noord japan te gaan (meer dan 11 uur reizen Det de super snelle trein), we zullen dit doen in etappes, eerst crashen we @ tokyo (zelfde hotel als 10 dagen geleden).  Deze keer hebben we het hotel gebeld of er plek was en godzijdank er was nog een kamer beschikbaar! Overmorgen zullen we met de Shinkansen trein verder rijden naar Sapporo. Hier zullen we ook een nacht overnachten en de dag daarna op naar Haikkado! Story will be continued

• 16/09/09 Vandaag in het aquarium van Kaiyukan geweest. Kaiyukan ligt aan de havenpoort in de buurt van Osaka. Het ziet er dus heel erg Rotterdams uit allemaal 🙂 Helaas bleek dit niet de 1 na grootste zeetank van de wereld te zijn, want het blijkt dat deze in Motobu, Okinawa staat. Echter was het toch een prachtig aquadome, waar je onder andere deze reuzeschilpadden kan zien. In de middag zijn we naar Imax 3D bioscoop voorstelling gegaan. Daar draaide de film Under the Sea 3D met de stem van Jim Carrey.  Helaas worden wij morgen het hotel uitgekickt, omdat het voor de volgende dag vol geboekt staat. Op dus naar de budget hotels van Osaka. Voor morgenavond  staat een Sumo worstelwedstrijd op het programma. En dat zal onze laatste activiteit zijn in deze stad waar ik continue de weg kwijt ben

• 15/09/09 Na het bezoek aan het Mazda museum in Hiroshima, zijn we met de Shinkansen Harita trein met 200 km/u naar Osaka gereden. Daar aangekomen op zoek naar een goedkoop hotel, maar dan wel eentje met een iets meer kameroppervlakte, aangezien we steeds in hotelkamers hebben gezeten waar je met 1 stap vanuit het bed bij de kamerdeur of badkamer bent. (want Sven loopt nogal graag van hot naar her in de kamer) Na een kort keurwarenonderzoek zijn we aangekomen met een aardig luxe hotel met o.a. 2 gescheiden bedden, voor ons dus een hele luxe. Alleen wat gedonder over de prijs, maar via het touristen informatiecenter konden we 15% eraf snoepen. Het uitzicht is prachtig. We zitten naast de Umeda Sky Building. Deze toren is geopend voor publiek, dus ook de loopbrug. Dat is dat kleine steepje wat je op de foto ziet, welke de 2 torens van 173 meter met elkaar verbindt. De computergamers onder ons zullen het gebouw herkennen uit het computerspel Simcity 3000. Op de planning staat ook nog het bezoek aan de 1 na grootste aquarium van de wereld

• 15/09/09 Zojuist naar het Mazda museum geweest, waar de gehele geschiedenis van dit Japanse automerk verteld werd. Naast de oudere modellen vanaf 1951 tot nu (Mazda RX-8) , konden we ook het concept model uit 2007 bezichtingen. Deze concept auto werd voor het eerst getoond in Detriot. Na het aanhoren hoe een RX-8 van concept tot productiemodel gemaakt wordt, mochten we de assemblagehal in. Hier zagen we hoe diverse modellen in elkaar gezet werden. Helaas was het daar verboden om foto’s te maken. Ook een testritje zat er niet in. En nu op naar de stad Osaka.

• 12/09/09 Nou, nog eentje dan voor het slapen gaan, want het is hier nu 2 uur ’s nachts. Welke kleur mobieltje wil je hebben: wit, roze, groen, rood, blauw of zwart?

• 12/09/09 Voor de verandering maar eens de Nerd uithangen en op zoek naar gadgets. Want die Japanners die lopen altijd voorop met de nieuwste elektronica… Nou, dat viel vies tegen, ik kwam niet verder dan deze breedbeeld mini laptop van Sony. Ook de speciale showroom van Sony, je weet wel met die leuke robothond die qua gedrag exact als een hond doet, was niet echt super. Alles wat ze daar hadden was ook al te koop in Nederland. En on top of all: de robothond hadden ze niet meer. Lopen die Japanners toch niet zo achter als ik dacht :)

• 11/09/09 Lekker winkelen doe je in grote wereldsteden, dus waarom niet in Tokio?
    Nu valt het wel mee met de verschillen in kledingstijlen, De jeugd kleedt zich nagenoeg hetzelfde als de jeugd in Utrecht of Den Haag. Al heb je natuurlijk uitzonderingen. Opmerkelijk is dat er totaal geen grote wereldmerken aan het lijf van een japanner hangt. In de wijk Ginza, de 5th Avenue van Japan of in het Nederlands PC Hoofdtstraat, zie je wel de Gucci, Armani en Doir winkels, maar het zijn alleen de buitenlandse mensen die iets kopen. En aangezien wij de buitenlanders zijn, moesten wij ook maar eens op bezoek gaan bij Armani. En dan niet om te shoppen, maar om te lunchen. Zit je daar, 7 hoog, aan een decadente lunch van 30,- p.p. (oh ja, de automatische wc bril is daar standaard) Na zo’n beetje alles gezien te hebben, kwam ik nog deze japanse All Star schoen tegen. Wat japanse meisjes al niet doen om groter te worden

• 09/09/09 Japan is tof, je kijkt toch echt je ogen uit.
    Goede vlucht gehad, het hele vliegtuig stond midden in de nacht naar noodles, waarom ze dat uitdelen om 5 uur s nachts, geen flauw idee. Na een treinreis van een uur vanaf Narita airport naar Tokio, zijn we aangekomen in het hotel. Voordat we naar de kamer konden, hebben we de buurt verkend. Speciale flipperarcade hallen waar je elkaar door alle vallende balletjes niet kan verstaan. Veel kraampjes met de meest waardeloze japanse zooi. Doodmoe konden we dan eindelijk in onze hotelkamer. Even lekker gedouched. En natuurlijk e-mailen en bloggen. Vanavond het stadsleven, en dus ook een karaoekebar in duiken

• 07/09/09 Prachtige uitvinding: het E-ticket systeem. Echter als onze vertrekttijd om 15:20 is, waarom moeten wij dan alsnog minimaal 2 uur van te voren onze bagage afgegeven hebben? Dat wordt dus uren lang Starbucks hangen en Bigmacs bij de BurgerKing bestellen. “Wij hebben geen Bigmacs, meneer.” “Doe mij dan maar zo’n kipburger.” “Wilt u kaas op uw Double Bacon  Chicken XXL?”. “Bah!”. Gelukkig is ons KLM 777 vliegtuig uitgerust met Inflight enterianment: persoonlijk beeldscherm met films, televisie- en muziekprogramma’s. Je kan een spelletje doen of gebruik maken van de sms- en e-mailservice. Ook kan je taalcursussen doen. Of een een luisterboek volgen.  Hierdoor hoeven we niet de 9319 kilometers lange reis uit een raampje te kijken

• 03/09/09 Om het snelst door Japan te reizen ga ik gebruik maken van de zogenoemde JR pass (Japan Rail pass). Met deze pas kan ik gebruik maken van nagenoeg alle snelheidstreinen (Shinkansen). De Shinkansen staat internationaal bekend om de stiptheid waarmee de dienstregeling wordt uitgevoerd. Sommige halen 300 kilometer per uur.
    Deze pas is alleen voor touristen te koop en wordt daarom niet in Japan verkocht. In Nederland is deze pas te koop bij JALpak (Japan Airlines) in Amsterdam voor 360,- euro. Daarmee kan ik 14 dagen achtereengesloten supersnel reizen. Maar er is ook een 7 dagen en een 21 dagen variant te koop.

• 01/09/09 Oh ja, niet vergeten om wat tijdschriften mee te nemen en een verrekijkertje zal ook wel handig zijn, of toch maar niet. Sowieso toch een camerastatief meenemen, maar waar laat ik dat ding… laat maar! Ben ik nog iets vergeten? Aahhrr!!! Gelukkig heeft de Zwerfkei een checklist met de meest uiteenlopende zaken voor de meest uiteenlopende vakanties. Snel even uitprinten en invullen dus. Je kan hem vinden op http://zwerfkei.nl/service/Checklist